تولید محتوا

بازاریابی محتوا (Content Marketing)  آنقدر بی نهایت است که اگر از هرکسی که کارش تولید محتوا ست همین حالا بپرسید تولید محتوا چیست، به شما جواب خودش را می‌دهد

اما برای تولید محتوا قصد داریم به یک تعریف راحت تر برسیم؟

ما هر روز با محتوا سر و کارداریم ؛عکس یا کلیپ‌های خنده‌دار و توضیحات محصولات و یا ویدیو های اموزشی که در اینستاگرام و یا اپارات و یوتیوب می‌بینید، پادکست که موقع برگشتن از کار گوش می‌دهید،  کتاب‌های دیجیتال که در گوشی یا رایانه شخصیتان می‌خوانید و در نهایت همین مقاله ای که در حال خواندن هستید هم محتوا حساب می‌شوند.پس هر چیزی که در دنیای دیجیتال مطالعه میکنید ، گوش می دهید و یا مشاهده میکنید به نوعی محتوا حساب می‌شود.


اگر تصمیم بگیریم به یک تعریف کامل برای محتوا نویسی برسیم بدون اینکه  مثالی از انواع محتوا برایتان بزنیم به این تعریف میرسیم :
به زبان ساده محتوا به آن چیزی گفته می شود که به  اشکال گوناگون و در بستر های مختلف  انتشار پیدا کند که برای انسان قابل درک باشد

پس اگر کسی از ما پرسید تولید محتوا چیست؟ میگوییم که :

هر مطلبی که برای انسان  قابل فهم باشد  تولید محتوا میگویند

خلق هرچیزی که انسان توانایی فهمش را داشته باشد و در اشکال های گوناگون میتواند منتشرپیدا کند تا به  اهدافی مثل کسب درآمد، رسانه‌سازی و … برسیم

خب الان با خودتون فکر میکنید که پست و استوری کردن عکس در اینستاگرام یعنی تولید محتوا ، پس کار خیلی سختی نیست ، همه میتونن انجامش بدن و مثل انشا نوشتن هست .

برای چی همه  دنبال متخصص تولید محتوا هستن؟ پاسخ در بازاریابی مبتنی بر محتوا (Content Marketing) است

محتوا

از خلق محتوا تا بازایابی محتوا

به نظر شما چرا نصرت گوکچه 50 میلیون فالور دارد اما شوهر عمتون که خیلی هم ادعای آشپزیش میشه ، 100 تا فالور هم ندارد؟

تفاوت اصلی بین اکبر که در حال کباب باد زدن عکسش را در اینستاگرام پست میکند با سرآشپر معروف در هدف و چگونگی تولید محتوا ست

کسب درآمد، بازاریابی، برندینگ و فروش از هدف های اصلی افراد یا کسب‌وکارها از تولید محتوا ست .

هر محتوایی محتوا نیست یعنی هر محتوایی نمیتونه به شما در رسیدن به اهدافتون کمک کند

به زبان ساده تر ، چرخه بازاریابی مبتنی بر محتوا یکی از مراحل  خلق محتوا ست.

این مراحل شامل موارد زیر است

هدف گذاری

تدوین استراتژی محتوا

تولید محتوا

توزیع

تحلیل

اصلاح و به‌روزرسانی

در این چرخه صرفا فقط تولید محتوا به تنهایی فایده ای ندارد  مانند این است که شما روی تردمیل بدوید و انرژیتان را مصرف کنید اما به هیچ جایی نرسید.
زمانی تولید محتوایی میتواند برای شما مفید باشد که  درآمدزایی کند یا روی محیط  اطرافتان تغییری ایجاد کند.
به این نتیجه میرسیم که نصرت میشه  سرآشپز معروف با میلیون ها فالوور در اینستاگرام اما عکسهای اکبر رو فقط باجناقش لایک میکنه

پس به همین راحتیا هم نیست

مطمئنا تا الان پاسخ سوال خودتان را پیدا کردید اما توصیه میکنیم ادامه مقاله را مطالعه کنید تا نکات جالب تری از این بازار بدانید

اصلا تولید محتوا از کجا اومد؟

کمی به عقب تر برگردیم

غارنشینان اولین تولید کننده محتوا هستند که تصویر خود را بر روی دیوار غار در حال شکار گوزن  نقاشی میکردند

تاریخ تولید محتوا با بازاریابی مبتنی بر محتوا گره خورده است.

از نظر ما مبداء زمانی تولید محتوا تاریخی است که از آن برای کسب درآمد و بازاریابی استفاده شد. یعنی زمانی است که کسب‌وکارها متوجه شدند تبلیغ خشک و خالی فایده‌ای ندارد و باید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند؛ آن هم ارتباطی دو طرفه و بلند مدت.

یعنی دیگر آدم‌ها گول تبلیغات را نمی‌خوردند و باید از در دوستی وارد رابطه شد.

کلید این ارتباط تولید محتوا بود.

کسب‌وکارها شروع به تولید و توزیع محتوایی کردند که مخاطب به آن نیاز یا علاقه داشت.

اولین بستر خلق محتوا ،مجله‌ها  بودند

بزرگترین تولیدکننده ماشین‌آلات کشاورزی در جهان شرکت جان دیر (John Deere) است. این شرکت در سال ۱۸۳۷ بنیانگذاری شد. وقتی کسب‌وکار این شرکت رونق گرفت مثل بقیه شروع به تبلیغات کرد. تبلیغات کمک کرد تا حدودی به فروش ادوات کشاورزی کمک کند اما نتوانست یک ارتباط دائمی با مشتریان برقرار کند آنها شروع به انتشار مجلاتی در مورد مطالب آموزشی و خبری  درباره کشاورزی دارد ، اسم این مجله رو هم گذاشتن The Furrow و در کنار این مقالات ، محصولات تولید شده شرکت جان دیر رو هم معرفی میکنن اولین تلاش جدی برای بازاریابی محتوایی مجله The Furrow بود . جالبه بدانید این مجله هنوز هم منتشر می‌شود. البته وبسایت و شبکه‌های اجتماعی The Furrow برای نسل جدید جذابیت بیشتری دارند. اونها استراتژی جالبی هم داشتن ، تمام تمرکز محتوای مجله روی کشاورزان بود نه محصولات شرکت جان دیر، مجله The Furrow با یاد دادن نکات و اصول کشاورزی به کشاورزان کمک میکنه تا محصولات بهتری رو برداشت میکنن و در کنار این مطالب با طرز کار محصولات جان دیر نیز آشنا می شوید مجله به اندازه ای موفق شد که کشاورزان آن را به عنوان یک منبع معتبر کشاورزی مطالعه کرده و عکس های ان را بر روی دیوار میزدند

image